Valeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oamenii
Valeriu Lazăr a fost de două ori ministru al Economiei Republicii Moldova, a fondat și conduce o companie de consultanță, știe din interior cum funcționează statul, dar și cunoaște bine problemele businessului. Într-un interviu pentru agenția InfoMarket, directorul Business Intelligent Services (BIS), Valeriu Lazăr, împărtășește opinia sa despre impactul crizei asupra afacerilor, acțiunile urgente și perspectivele, dar și despre deciziile care pot fi fatale.
InfoMarket: Poate deja să fie dată o apreciere situației prin care trece businessul?
Valeriu LAZĂR: În prezent, businessul este ca pe timp de furtună pe mare, când te agăți de orice oportunitate ca să supraviețuiești. Nu este clar deocamdată când și cum se va termina această furtună, dar deja este clar că așa cum a fost nu va mai fi. Și acesta e un motiv bun pentru a revedea multe lucruri. E păcat doar că prețul e prea mare.
InfoMarket: Ce sectoare, în opinia dsv, au fost afectate cel mai mult de criză, cui îi este cu adevărat rău?
Valeriu LAZĂR: Vă invit să vedeți nu doar în alb sau negru și nu trebuie de generalizat. Încă nu am trecut de vârf, deși deja se întrezăresc sectoarele care pierd cel mai mult. Sunt companii care s-au închis din cauza deciziilor administrative. Dar nici aici nu pot să spun că totul e lipsit de perspective. Adevărații oameni de afaceri au văzut imediat oportunități. De exemplu: restaurantele s-au închis, dar nimeni nu le interzice să prepare prânzuri, să coopereze cu companii de transport care se confruntă cu scăderea comenzilor și să livreze mâncare. E greu, dar nu totul e pierdut.
Multe sectoare se pot transforma și adapta la noile condiții, de exemplu, procesul de producție poate fi reorientat. E timpul de activat simțul de afaceri – dacă există, de gândit rapid, de văzut oportunitățile în spatele problemelor și de acționat.
Sunt sectoare în care companiile nu pot activa din motive obiective și unul dintre ele este turismul. Companiile din sector practic nu au ce face. Dar și în această pauză forțată, cu un management corect și focusare pot fi pregătite produse turistice pentru perioada post-criză.
Iar sfera serviciilor de tipul consultanță și audit continuă să activeze la o capacitate de 90-95%. Da, sunt probleme. Necesitatea contactelor sociale și comunicării directe nu a fost anulată de nimeni, dar din această cauză, businessul suferă nu foarte mult. Cel puțin dacă vreo firmă de consultanță se va plânge și va cere ajutor, o să le spun: ”Colegi, nu vă cred!”.
InfoMarket: Unele sectoare, dimpotrivă, au început să facă bani pe această criză. Rețelele comerciale sau farmaciile, de exemplu.
Valeriu LAZĂR: Nu aș fi de acord. Și magazinele care astăzi activează nu sunt bucuroase de cererea care a crescut. Anterior, familiile făceau cumpărături pentru o zi-două, iar acum – pentru o săptămână. Și această pune o presiune suplimentară pe procesele logistice ale magazinului. Dar totul se va liniști. În general, economiștii folosesc noțiunea de cerere amânată – acum se observă un proces invers. Altceva este dacă în țară vor apărea 100 de mii de consumatori noi (mă refer la cetățenii noștri care revin de peste hotare), care se vor regăsi pe piața muncii și vor avea o capacitate de cumpărare normală. Atunci, în perspectivă medie, schimbări vor fi.
InfoMarket: Dar ce să facă oamenii care vindeau la piață și acum au rămas fără bani de trai?
Valeriu LAZĂR: Într-adevăr, în piețe munceau mulți oameni și, cu regret, mulți sunt nevoiți să stea acasă. Ei trebuiesc ajutați să se regăsească pe piața muncii. Acest lucru poate fi făcut cu cap, ca și oamenii să nu sufere, și sistemul să se curețe de concurență neloială și lacune fiscale. Este important de înțeles aici că în piețe vând, de regulă, comercianți mari, care acționează prin intermediul miilor de deținători de patentă și se eschivează de la plata impozitelor. Presupun că acești comercianți își vând acum o parte din producție prin rețele organizate și statul din această activitate deja percepe impozite. Iar fără lucru au rămas oamenii simpli, cu necesități reale de venit și acum e momentul de gândit cum să le fie oferite forme alternative de angajare civilizată.
InfoMarket: Și cum aceasta poate fi făcut?
Valeriu LAZĂR: De creat noi platforme și de dezvoltat cele existente, care ar ajuta angajatorul să se întâlnească cu angajatul. Mai mult, este o datorie morală a statului! Am un exemplu, cum în timpul unui mandat de ministru al Economiei, luptam cu vânzarea hainelor second hand. Am primit o delegație a protestatarilor, comercianți de haine de la piața Calea Basarabiei, dar am invitat și directorii unor întreprinderi din industria ușoară. Așa am rezolvat problema: femeile de la piață se plângeau de salarii mici și condiții proaste de muncă și că statul le ia ultima bucată de pâine, iar conducătorii întreprinderilor chiar atunci le ofereau locuri de muncă în condiții umane, cu un venit mai mare garantat. Așa s-a epuizat ”revolta” comercianților.
InfoMarket: Cum credeți, ce nu trebuie să fie făcut categoric în perioada crizei?
Valeriu LAZĂR: Cel mai rău este acum să ne purtăm ca oamenii care nimeresc în mlaștină. Mișcările agitate nu vor duce la nimic bun. Trebuie de acționat, dar fără mișcări bruște și fără a face prostii. Iar cea mai neinspirată decizie în perioade grele este de a concedia oamenii. Numai managerul și proprietarul știu ce efort costă să aduni o echipă bună și ea nu trebuie pierdută în niciun caz, oricât de greu ar fi.
InfoMarket: Multe companii anume că trimit oamenii în concedii din cont propriu sau brusc taie din salarii...
Valeriu LAZĂR: Pentru un manager ineficient – aceasta este cea mai ușoară decizie în ”cel mai potrivit” moment. Dar folosiți-vă capacitățile intelectuale ! Trebuie de găsit un punct de echilibru, deja la un alt nivel calitativ, între a nu da faliment și a nu pierde oamenii. Acum este ocazia foarte bună de folosit toate posibilitățile rezonabile de creștere a eficienței businessului.
Oamenii de afaceri responsabili întotdeauna păstrează o rezervă de neatins pentru asigurarea activității companiilor sale pe parcursul a 2-3 luni, cel puțin pentru acoperirea fondurilor de salarii și impozitelor. Nu noi am inventat acest lucru. Nu în zadar FMI cere de la Banca Națională o astfel de mărime a rezervelor valutare, care să acopere importul pe trei luni. Și ce încurcă să facem același lucru la nivel de întreprindere: Chiar și oamenii simpli, dar gospodari au rezerve în beci pe câteva luni, nu-i așa? Pot să par cinic, dar pentru ce avem nevoie de așa afaceri, care nu sunt în stare să reziste o lună-două?! Nu toți vor trece filtrele de rezistență. Pe de altă parte, așa ”se va curăța” spațiul economic, vor rămâne numai companiile eficiente și cu siguranță vor veni altele: într-o economie de piață reală, nu există goluri. Criza actuală este o verificare a rezistenței managerilor și oamenilor de afaceri, inclusiv la capitolul moralitate.
InfoMarket: Cum va influența asupra dezvoltării economiei și businessului revenirea compatrioților noștri care mulți ani au muncit sau au locuit peste hotare?
Valeriu LAZĂR: O întrebare foarte relevantă. Totul depinde de amploare. O situație este dacă vor fi 5-10 mii de oameni și cu totul altă situație este la 50-100 de mii... Pe de o parte, deja e clar că mulți dintre cei care revin, nu vor mai pleca nicăieri. Vor vedea că acasă totuși e mai bine: realitatea arată că oamenii noștri peste hotare, în majoritate, sunt percepuți ca străini. Pe de altă parte, în țările dezvoltate economic și fără această criză starea demografică se va înrăutăți și vor avea nevoie de tineri apți de muncă. Și fiecare țară va lupta pentru aceștia. Criza va trece, iar cineva va trebui să muncească. Așa ca este prematur de vorbit despre amploarea procesului de revenire acasă.
Am vrea ca cetățenii apți de muncă să revină și să nu mai plece. Da, la început, acest lucru va influența negativ remitențele, în perspectivă, însă, văd mai multe plusuri. Problema principală în Moldova este deficitul muncitorilor calificați. Aceasta frânează și atragerea investițiilor, și dezvoltarea noilor proiecte. Și chiar dacă 50 de mii de oameni vor reveni și vor rămâne în Moldova, este vorba despre forță de muncă și potențiali antreprenori. Statul trebuie să fie pregătit să lucreze cu ei. Statul trebuie de urgență să revadă toate programele existente de susținere a businessului din punct de vedere al creării condițiilor pentru reintegrarea oamenilor ce revin în țară.
InfoMarket: De ce ei trebuiesc evidențiați într-o castă separată? Există suficiente programe de susținere a investițiilor…
Valeriu LAZĂR: Nu vorbesc despre faptul că pentru ei trebuie să fie create codiții speciale și să fie discriminați cei care muncesc în țară. Trebuie doar de ținut cont că cetățenii care revin trebuiesc ajutați să se reintegreze cât mai repede. Nu toți vor lansa afaceri proprii, mulți vor căuta să se angajeze. Împreună cu asociațiile profesionale și întreprinderile trebuie de pus la punct activitatea platformelor, unde potențialul angajat își poate întâlni angajatorul. Statul și businessul trebuie să o facă împreună, de dorit deja acum. La noi, la companie, se adresează compatrioții noștri din această categorie, cu rugămintea de a-i consulta în deschiderea afacerilor. Sunt oameni care încă acum o jumătate de an nici nu voiau să audă despre revenirea în Moldova. Puteți să vă imaginați ce forță motrică este aceasta din punct de vedere al dezvoltării businessului!
InfoMarket: Multe companii au intrat în criză având credite și aceasta este o problemă mare pentru supraviețuire în condițiile reducerii cifrei de afaceri și veniturilor.
Valeriu LAZĂR: Este salutabil faptul că autoritățile au chemat organizațiile de creditare să meargă în întâmpinarea debitorilor. Banca Națională a dat dovadă de flexibilitate față de normative și va permite băncilor să comunice mai flexibil cu clienții săi. Băncile, la rândul lor, manifestă inițiativă în cadrul bazei normative, de exemplu, oferă vacanțe la plățile curente, deși o astfel de ”reeșalonare” nu schimbă principial situația. Este vorba doar de un respiro cu efect provizoriu. În curând se vor acumula dobânzile pentru sold (fie și fără penalități), iar peste trei luni, suma se va tripla și oricum va trebui plătită – integral sau pe etape. Din acest motiv, se cer abordări și soluții mai îndrăznețe din ambele părți. Businessul bancar se ține pe debitori și bacherii sunt conservatori, dar raționali – vor să-l păstreze. Băncile sunt gata să discute cu debitorii, dar așteaptă din partea lor planuri de afaceri actualizate, ținând cont de realități și noi perspective. Banca vrea să vadă că omul de afaceri înțelege situația și nu doar cere amânare pentru trei luni, dar și își actualizează planurile și procesele. Bancherii ar putea chiar să ofere bani și să ajute la îmbunătățirea mai rapidă a situației. Scopul băncii este doar ca clientul să se dezvolte și să se crediteze pe viitor.
La compania noastră s-au adresat câteva întreprinderi care deja pregătesc noi studii de fezabilitate pentru noi proiecte și recreditare. Această conștientizare bucură foarte mult! Bancherul trebuie să fie convins că omul de afaceri privește lucrurile real și nu încearcă din contul creditorului să reziste încă două-trei, după care oricum să moară.
InfoMarket: Businessul așteaptă și de la stat un ajutor real…
Valeriu LAZĂR: În situația actuală eu văd două abordări absolut diferite în interacțiunea dintre business și stat. În primul rând, astăzi putem afla în ce măsură la noi la modul real funcționează conceptul de responsabilitate socială, iar dacă mai simplu – nivelul de moralitate elementară, de corectitudine. În condiții dificile se află toți, dar sunt companii care înțeleg că statului îi este cu mult mai greu, îi vin în ajutor. Dar sunt și oameni de afaceri care afirmă că statul le datorează totul, inclusiv trebuie să le compenseze în proporție de 100% pierderile. Cu ce ocazie?
În al doilea rând, există înțelegerea și dorința guvernului de a oferi ajutor oamenilor de afaceri ca să treacă de criză. Nu vreau să intru în detalii ce decizii ale guvernului sunt eficiente sau nu chiar, dar însăși înțelegerea importanței suportului este direcția corectă. Statul în acest an, cel puțin, va suporta cheltuieli bugetare foarte mari ca să facă față situației, să stingă incendiu, iar apoi să elimine consecințele.
Dar există un lucru foarte urât, păgubos din punct de vedere al păstrării economiei și businessului –populismul din partea unor politicieni și ”observatori terți”. Ei tensionează situația și, prin promisiuni de suport pentru oricine, demotivează businessul care până acum plătește. Fiecare se poate poziționa ca apărător al intereselor maselor populare și businessului, dar în același timp distorsionează esența relațiilor economice normale.
InfoMarket: În această situație, cât de oportună este scutirea populației de plata serviciilor comunale? Au fost așa propuneri…
Valeriu LAZĂR: În spatele serviciilor comunale stau întreprinderi, lucrează oameni care merită salarii, se achiziționează materii prime și urmează un lanț întreg. Totodată, există un sistem de ajutorare al oamenilor cu venituri mici, trebuie de acționat prin acest sistem. Nu există niciun motiv de a-i scuti pe toți de la plata pentru servicii. Sunt oameni care trebuie să lucreze și, mai mult, să ofere suport statului prin achitarea impozitelor ca să-i ajute real pe cei care au nevoie de susținere. A plăti impozitele în această situație este cel mai bun gest de patriotism și ajutor pentru cei care au rămas fără o bucată de pâine sau cei care au rămas fără transferuri de la rude de peste hotare! Rudele deja nu le mai pot trimite bani, dar și singuri așteaptă și nu pot să revină acasă. Statul nu trebuie să distrugă economia pe care se țin bugetele, inclusiv bugetul asigurărilor sociale și asigurărilor medicale, dar să folosească și să capitalizeze sistemele existente de ajutor, orientate spre oameni concreți.
InfoMarket: Pe de o parte, statul acum are o nevoie stringentă de bani, pe de altă parte, businessul, care asigură acumulări la buget și locuri de muncă, suferă nu mai puțin și așteaptă suport ca și pe viitor să aibă posibilitatea de a completa vistieria...
Valeriu LAZĂR: Statul are motiv să revadă întreg sistemul de stimulente fiscale pentru business. Nu vorbesc despre sectoare aparte, ci despre stimulente pentru afaceri cu valoare adăugată înaltă în toate sectoarele care în perspectivă vor permite asigurarea creșterii salariilor, dar și să realizeze scopul principal – creșterea nivelului de trai al cetățenilor.
Deja de o lună, în comun cu Institutul Național pentru Cercetări Economice, compania BIS lucrează, în cadrul Proiectului de consiliere a Guvernului Moldovei în politici economice (implementat de GIZ și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare al Germaniei / BMZ și Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare / SDC), la proiectul noii strategii de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor. Este clar că suntem abia la începutul procesului de elaborare a acestui document important pentru dezvoltarea economiei – el va apărea către sfârșitul anului 2020, dar către acest moment am reușit să studiem tendințele internaționale și regionale din acest domeniu, inclusiv trendurile actuale și perspectivele de dezvoltare a businessului în țările Uniunii Europene. Putem afirma cu certitudine că Moldova are nu doar repere relevante în acest context, dar și potențiale surse de resurse financiare și de alt gen pentru dezvoltare. Astfel, la începutul lunii martie 2020, Comisia Europeană a venit cu un nou ”pachet industrial”, în care sunt comasate două strategii ale UE: privind politica industrială și de dezvoltare a întreprinderilor mici și medii (ÎMM). Au fost anunțate două priorități de bază: trecerea la economia durabilă (verde) și, concomitent, la cea digitală: Digital and Green Transision. Aceste documente definesc și programele de dezvoltare a businessului, pe care UE le va susține în deceniul apropiat. În același tip, Comisia Europeană recent a venit cu o nouă viziune a politicii Parteneriatului Estic după 2020, parte a căruia este Moldova. Se propune alocarea pentru ÎMM-urile din aceste țări a programelor de multe milioane de suport financiar, care sunt axate pe prioritățile anunțate mai sus. Cred că actuala criză și restricțiile obiective, legate de pandemia coronavirusului, demonstrează actualitatea acestor priorități și pentru businessul din Moldova, având totodată și rol de catalizator în sensul transformărilor digitale în economie și viața cotidiană.
InfoMarket: Cum credeți, ce procent din business va supraviețui, dacă e să calculăm de la începutul lunii martie?
Valeriu LAZĂR: Cred că 70-80% vor supraviețui până la sfârșitul anului dacă vor acționa corect și responsabil. Dar nu trebuie de avut frică nici de faliment. Avem economie de piață, unde există regulile sale. Dacă un anumit activ este deținut de o persoană care îl folosește ineficient, există raționament de trecere a acestuia, prin pârghii legale de piață, în mâinile celui care îl va folosi mai eficient. Scopul final nu este de a salva cu orice preț business anume, dar ca mai târziu, când vom ieși din această criză, să fie create noi oportunități, noi locuri de muncă cu salarii mai mari, să fie mai mulți bani la buget și în economie.
InfoMarket: Să facem un bilanț. Lumea nu va mai fi la fel. Businessul trebuie să treacă la tehnologii digitale. Economia trebuie să tindă să fie verde. În perioada crizei, businessul trebuie să-și păstreze oamenii...
Valeriu LAZĂR: Să păstreze și angajații, și partenerii, și legăturile cu clienții. Și, totodată, trebuie să lucreze asupra schimbării modelului de afaceri, să caute alte oportunități, să migreze armonios spre alte tipuri de business, dar să nu ajungă în extreme. În marketingul modern există o lozincă, ce-i drept, e dinaintea crizei: ”diferențiază-te sau mori!”. La ziua de azi s-ar potrivi un alt moto: ”reinventează-te sau mori!”. Este valabil pentru toți, inclusiv și pentru noi. Lucrăm în acest sens și suntem disponibili să-i ajutăm și pe alții să-și metamorfozeze afacerile – nu doar pentru a supraviețui, ci și pentru a da un suflu necesar dezvoltării pe viitor.